در چند سال اخیر، الگوریتمهای گوگل پیشرفتهای زیادی داشتهاند و این موضوع را از مقایسه نتایج جستوجوی سرچ در حال حاضر با چند سال پیش میتوان متوجه شد. در گذشته وقتی که کلمه یا عبارت مورد نظرمان را در گوگل جستوجو میکردیم، گاها با صفحهای نامرتبط با موضوع مورد نظر (حتی در صفحه اول فهرست جستوجو گوگل!) مواجه میشدیم و در موارد دیگر صفحهای سرشار از لینکهای اسپم و پاپ آپها برایمان ظاهر میشد؛ اما امروزه با جستوجوی کلمه مورد نظر به مطالب مفید و مرتبط دست پیدا خواهیم کرد؛ اما چه عاملی باعث این حجم از تغییر در نتایج جستوجو شده است؟
گوگل در سالهای اخیرتغییرات زیادی را در الگوریتمهای خود ایجاد کرده است تا کیفیت نتایج جستوجو را بالا ببرد. این الگورتیمها علاوه بر کلمات کلیدی، محتوای مطالب را نیز بررسی میکنند. اولین الگوریتمی که گوگل در این راستا معرفی کرد، الگوریتم پاندا بود که روی محتوای کپی و مطالب بیربط به موضوع اصلی تمرکز دارد. سپس با کمک الگوریتم پنگوئن، سایتهایی که از لینکهای اسپم استفاده میکنند را جریمه کرد. این دو الگوریتم گوگل را در مقالات گذشته به صورت کامل معرفی کرده ایم. اینبار به دنبال معرفی الگوریتم جدیدتری هستیم. الگوریتم مرغ مگس خوار یا hummingbird.
در این الگوریتم، گوگل به دنبال پیدا کردن ارتباط معنایی بین کلمات است؛ یعنی علاوه بر اینکه به کلمات کلیدی جستوجو شده توجه میکند، به کلمات مترادف و مرتبطی که در متن وجود دارند نیز توجه میکند و در فهرست نتایج خود نمایش میدهد. برای آشنایی بیشتر با نحوه کار این الگوریتم، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد میکنیم.
معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار
گوگل در سال ۲۰۱۳ یکی دیگر از الگوریتمهای شگفتانگیز خود را معرفی کرد که تاثیر بسیار زیادی روی فهرست نتایج جستوجو گذاشت. پیش از این موتورهای جستوجوی گوگل براساس کلمات کلیدی نتایج جستوجو را نمایش میدادند اما این نحوهی جستوجو دو ایراد اساسی داشت.
ایراد اول الگوریتمهای قدیمی گوگل این بود که هیچ درکی از مطالب نداشتند و تنها بر اساس کلمات کلیدی مطالب را به کاربران نمایش میدادند. فرض کنید شما کلمه خواص شیر را در گوگل جستوجو میکردید؛ گوگل تمامی نتایجی را که در آن از کلمه شیر استفاده شده بود را به شما نمایش میداد و هیچ تفاوتی بین شیر نوشیدنی و حیوان شیر قائل نبود زیرا درکی از مطالب نداشت.
از طرف دیگر چون گوگل براساس کلمات کلیدی صفحات مختلف را در فهرست نتایج جستوجوی خود قرار میداد، برخی از سایتها اقدام به استفاده از روشهای سئو کلاه سیاه کرده بودند و با گنجاندن تعداد زیادی از کلمات کلیدی در صفحات خود به رتبههای بالای فهرست نتایج گوگل دست یافته بودند و شما با کلیک روی آن سایتها، شاهد حجم زیادی از تبلیغات و پاپ اپها میشدید.
این دو عامل باعث شد که گوگل به دنبال الگوریتمی باشد که علاوه بر توجه به کلمات کلیدی، درکی از مطالب صفحات نیز داشته باشد. الگوریتم مرغ مگس خوار یا hummingbird با تکیه بر مفهوم کلمات و کلمات مترادف متن جستوجو شده توانست انقلابی در فهرست نتایج جستوجوی گوگل ایجاد کند. اما سوالی که پیش میآید این است که مرغ مگس خوار چگونه میتواند به مفهموم کلمات دست پیدا کند؟ این الگوریتم توانسته است با کمک گراف دانش گوگل و جستوجوی معنایی، فهرست نتایج جستوجوی دقیقتری را برای ما فراهم کند.
چگونه از الگوریتم مرغ مگس خوار در جهت بهبود سئو سایت خود استفاده کنیم؟
توجه به الگوریتمهای گوگل برای بالا بردن سئو سایت امری ضروری است و بسیاری از وبمسترها به دنبال بالا بردن سئو سایت خود با توجه به الگوریتمهای گوگل هستند. در ادامه مهمترین نکاتی که باید در مواجه با الگوریتم مرغ مگس خوار رعایت کنیم را بررسی میکنیم.
بهینه سازی کلمات کلیدی
همانطور که گفتیم الگوریتم مرغ مگس خوار علاوه بر کلمات کلیدی به مفهوم و کلمات مترادف نیز توجه دارد پس لازم است که هنگام نوشتن مطالب وبسایت به بهینه سازی کلمات کلیدی خود توجه کنید.
علاوه بر کلمه کلیدی اصلی مقاله خود، از کلمات مشابه و مترادف با آن نیز استفاده کنید و توجه داشته باشید که کلمات کلیدی را در کل متن خود پخش کنید. استفاده زیاد از یک کلمه کلیدی نیز میتواند باعث جریمه گوگل شود. پس به تنوع کلمات کلیدی در متن توجه کنید.
از کدهای اسکیما استفاده کنید
همانطور که گفتیم گوگل به دنبال درک مطالب و فهمیدن موضوع است و اگر شما بتوانید مطالب خود را بهتر به گوگل معرفی کنید، قطعا تاثیر زیادی روی سئو سایت شما خواهد گذاشت؛ از این رو لازم است که با زبانی که گوگل نیز متوجه آن شود، مفهوم اصلی مطالب خود را به رباتهای گوگل اطلاع دهید. این زبان همان زبان نشانه گذاری اسکیما است. در مقالات گذشته به معرفی کامل این زبان پرداخته ایم. میتوانید با مراجعه به آن نحوه استفاده از این کدها را ببینید.
کاهش نرخ پرش و افزایش مدت زمان حضور کاربر در سایت
یکی دیگر از عواملی که مرغ مگس خوار به دنبال آن است نحوه رفتار کاربران با مطالب است؛ یعنی این الگوریتم علاوه بر اینکه نتایج را بر اساس رباتهای گوگل نمایش میدهد به دنبال رفتار کاربران نیز هست.
فرض کنید که لینکی در رتبه چهارم فهرست مطالب گوگل قرار داشته باشد؛ در صورتی که کاربران زیادی روی لینک چهارم کلیک کنند و مدت زمانی زیادی را نیز در آن سایت بگذرانند، مرغ مگس خوار جایگاه آن لینک را تغییر داده و در جایگاه بالاتری قرار میدهد؛ از این رو لازم است با بالا بردن کیفیت مطالب وبسایت خود، کاربران را به مطالب خود جذب کرده و مدت زمان حضور کاربر در سایت را افزایش دهید.
توجه به الگوریتمهای گوگل برای بالا بردن سئو وبسایت امری ضروری است. گوگل به طور پیوسته در حال تغییر الگوریتمهای خود است و آپدیتهای جدیدی از الگوریتمها را معرفی میکند. اگر به دنبال بالا بردن سئو وبسایت هستید توجه به این الگوریتمها کمک فراوانی به شما خواهد کرد.
منبع: مهویژن
درباره این سایت